Schoten naar Flensburg op de Duits-Deense grens.
De dag begon vroeg – héél vroeg. Om 5 uur ’s ochtends vertrokken we richting Rijkevorsel. Stipt om 6 uur stapten we aan boord van de Maxi Comfort Class autocar. Met 40 zitplaatsen bood de bus meer dan genoeg ruimte. Onze eerste halte was Massenhoven, waar we enkele medereizigers oppikten, zodat we tot een totaal van 23 reizigers kwamen. Onder de begeleiding van gids Herman en chauffeur Patrick zetten we koers met als einddoel van deze eerste reisdag: Flensburg, net aan de grens tussen Duitsland en Denemarken.
![]() |
Met de bus naar Kopenhagen. |
Verhaal van deze eerste dag.
Onze reis startte om 06:45 uur waar we vertrokken vanaf de carpoolparking in Massenhoven. Een handig trefpunt voor reizigers uit verschillende hoeken van het land. Zoals de traditie het wil, hielden we na 122 km een eerste stop in Sevenum. Hier hadden we de gelegenheid van een ontbijt in het restaurant 'La Place' tussen 08:00 en 08:45 uur.
Duitsland.
Na 175 km staken we de Rijn over ter hoogte van Duisburg. Verder richting Münster, dat we na 275 km bereikten. Deze oude Hanzestad, waarvan de naam ‘Monasterium’ (klooster) verwijst naar haar oorsprong, werd in 793 gesticht door Karel de Grote. Ongeveer 50 km verder passeerden we Osnabrück. Samen met Münster speelde deze stad een belangrijke rol in de Vrede van Westfalen, die een einde maakte aan de Tachtigjarige Oorlog.
Lunch.
Na 320 km een korte pauze in Tecklenburger Land Ost. Daarna ging de rit verder over de Weser richting Bremen. Deze hanzestad is beroemd om het sprookje van de ‘Stadsmuzikanten van Bremen’. Nog lunchpauze tussen 13:35 en 14:20 uur in Ostetal, na 504 km.
Hamburg
Hamburg is de op één na grootste stad van Duitsland en vormt een belangrijk economisch en cultureel centrum. De indrukwekkende havenactiviteiten, die we onderweg konden observeren, geven een levendig beeld van de bedrijvigheid in deze wereldhaven. Bijzonder indrukwekkend is de 3,3 km lange tunnel onder de Elbe. Deze werd gebouwd tussen 1968 en 1975 en vormt een essentieel onderdeel van de infrastructuur rond Hamburg. Na 605 km hielden we om 16:00 uur onze laatste stop van de dag.
Bestemming: Flensburg.
Na een rit van 707 km kwamen we om 17:30 uur aan in Flensburg bij een temperatuur van 18°C. Flensburg ligt aan de Flensburger Fjord, die uitmondt in de Oostzee, en vormt de natuurlijke grens met Denemarken. Met zijn 90.000 inwoners is het de derde grootste stad van de deelstaat Sleeswijk-Holstein, na Kiel en Lübeck.
Wat Flensburg zo bijzonder maakt? Ongetwijfeld de tweetalige cultuur. Zo’n 10% van de bevolking behoort tot de Deense minderheid. Duits en Deens gaan hier moeiteloos hand in hand.
Flensburg - panorama. |
Wat geschiedenis van Flensburg: De stad was in de middeleeuwen een belangrijke havenstad, onder meer voor de handel in rum (vandaar ook de naam Rumstadt). Tot 1864 behoorde Flensburg tot het Deens koninkrijk. Vandaar dat er nog steeds een Deense minderheid woont, en ook Deense scholen en instellingen. In 1920, werd er een referendum gehouden waarbij 75% van de inwoners stemde voor Duitsland. Hierdoor werd de grens ten noorden van de stad vast gelegd.
![]() |
Nordertor. oude stadspoort uit de 16de eeuw. |
Accommodatie.
We logeren voor 1 nacht in het Hotel Alt Post Flensburg. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog deed dit gebouw dienst als postkantoor – een plek waar dagelijks brieven en pakketten hun weg vonden. Na vele jaren en een opeenvolging van verschillende eigenaars, kreeg het pand uiteindelijk in 2000 een nieuw leven: het werd omgevormd tot het hotel zoals we dat nu kennen. Vandaar de benaming 'Alte Post' die nog verwijst naar de vorige functie van het gebouw.
Hotel Alte Post. |
Hotel Alte Post te Flensburg |
Na het inchecken in het hotel is het nog tijd om door de stad en het havengebied te wandelen.
![]() |
Havengebied te Flensburg. |
![]() |
Hotel Alte Post in Flensburg. |
![]() |
Het oude postgebouw gerenoveerd tot hotel. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten